Monday, May 20, 2013

Padang - bukittinggi , here I come..Part 1

Salam satu Malaysia,

Hi, saya baru je balik dari  bukittinggi, Indonesia. Hmm orang kata sejuk, tetapi panas je yang saya rasakan. Cuma waktu malam yes of course sejuk la kan..hahaha.. Saya pergi berempat ke sana iaitu bersama hubby, adik ipar dan suaminya. Motif kami ke sana nak cari baju raya. Orang kata murah. So kami pun nak menyiasat harga kain kat sana.

Kami ke sana, pada hari sabtu 11 May 2013 , 3 hari 2 Malam kat sana. Seperti biasa Air Asia menjadi pilihan la kan. Kata " Now everyone can fly" lalalla. Okla, jom tengok gambar ok.

Kami sampai di airport minangkabau pukul 8 pagi. Penerbangan mengambil masa 1 jam sahaja.

Lepas turun dari kapal terbang, kami lapar bangat, jadi minta pak supir cari breakfast.
Gado gado dan bubur nasi with paru...Sedap wehhhh

Selepas makan, kami menerukan perjalanan ke bukit tinggi, perjalanan mengambil masa kira kira 2 jam lebih. Seperti biasa, pak supir akan bawa ke tempat pertama wisata.

Inilah dia, Lembah Anai Air Mancur
Orang kata kalau kita basuh muka dengan air di sini, kita akan jadi awet muda. Entah betul entah tidak.
Anyway bayaran yang dikenakan adalah IDR 2k setiap orang.

Destinasi seterusnya kami Muzium Rumah Gadang, Muzium ini terletak di Padang Panjang. Bayaran masuk di sini adalah IDR5k tak silap dan kami juga ada menyewa baju untuk bergamba di muzium ini. Bayaran yang dikenakan adalah IDR 35k setiap orang. Jom tengok apa yang kami buat di sini. hehhe

Inilah Muzium Rumah Gadang.Saya ke sini bersama adik ipar saya. Besar kan rumah ni...

Inilah kakak yang gigih memberi penerangan kepada kami mengenai rumah gadang ini.

Inilah baju perkahwinan orang minang yang kami sewa.heheh.. Coolkan. Gambar kahwin saya pun tak mcmni.hehhehe

Selepas ke Muzium ini, perut dah berkeroncong weh...So pak supir kami pun bawa kami  makan di bukittinggi. Kami nak cepat sampai hotel sebab masing masing dah capek.

Inilah kedai makan yang kami pergi, kedai nasi pauh paiman, Hmm ok la makan nasi padang kat sini, harga dalam IDR 66k, yang sedap di makan adalah masak lemak ikan tilapia. Sedap, yang lain biasa biasa je. hhehehe. Lepas makan kami pun terus ke hotel. Nak ke hotel dalam 15 - 20 minit je kalau tak macet.hehhe.

Nanti kita sambung lagi next entri yea...